Problemele cu lanțul sunt unele dintre cele mai întâlnite defectări la o bicicletă. Odată ce nu reglezi corect sau cumperi o bicicletă cu un lanț prost, ești nevoit să te chinui mereu cu acesta.
Îți sare des lanțul la bicicletă și nu știi ce să faci?
Felicitări, ai găsit articolul care te va ajuta să-ți rezolvi această problema odată și pentru totdeauna. Continuă lectura pentru a afla cele mai des întâlnite motive din cauza cărora îți sare lanțul și cum să le corectezi.
De ce sare lanțul la bicicletă?
Una dintre cele mai populare și des-întâlnite motive din cauza cărora lanțul începe să sară este reglarea greșită a acestuia. În cazul în care vei regla sau cumpăra o bicicletă cu un lanț reglat greșit, acesta nu va putea funcționa după standardele celorlalte piese puse în funcțiune la tracțiune și, în consecință, va sări.
Un alt motiv care poate cauza sărirea deasă a lanțului este incapacitatea acestuia de a conlucra cu celelalte piese ale bicicletei tale. În cazul în care cumperi o bicicletă și, după un timp, ai nevoie de un schimb al lanțului, cumpără același model pe care l-ai avut. În caz contrar, lanțul nou poate fi mai mic sau mare decât trebuie, ceea ce va duce la probleme de lungă durată și poate afecta chiar și celelalte piese.
Un al treilea motiv care ar putea duce la sărirea și deteriorarea lanțului este lipsa uleiului în calitate de lubrifiant pentru părțile mecanice ale bicicletei. Deși acest parametru duce rareori la sărirea lanțului, este posibil ca forța de frecare mare să propulseze lanțul, mai ales la schimbarea vitezelor.
Cum să reglezi lanțul sărit la bicicletă pas cu pas
Vrei să știi cum să reglezi lanțul bicicletei tale ușor și rapid? Citește ghidul de mai jos unde, echipa bikepro.ro a descris, pas cu pas, cum trebuie să ajustezi lanțul bicicletei tale.
Ajustări de înălțime
Primul și, probabil, cel mai important pas în ajustarea lanțului tău este reglarea înălțimii și a unghiului la care acesta va lucra. Pentru a face asta trebuie să găsești, montat pe cadrul bicicletei tale, echipamentul specializat care se ocupă de aceste ajustări, clema de poziționare.
În cazul în care nu ai multă experiență în ale mecanicii, te sfătui să fii extrem de atent cu aceste ajustări deoarece, clema de poziționare a lanțului răspunde atât de reglarea înălțimii cât și de reglarea unghiului simultan. Pentru a evita probleme mai mari decât le ai acum, nu demonta integram clema ci doar desfă un pic montajul și mișcă clema parțial montată pe cadru.
Poziționarea corectă a lanțului față de pinioanele din spate trebuie efectuată în așa fel încât lanțul să fie cât mai aproape de cel mai mare pinion. Producătorii de biciclete recomandă o distanță de circa 2 mm. Dacă însă reușești să ajustezi o înălțime mai mică, perfect.
Ajustări de unghi
Unghiul lanțului se ajustează la fel, cu ajutorul clemei de poziționare. Acesta însă trebuie reglat dintr-o altă poziție decât înălțimea lanțului, privind deasupra lanțului, de sus în jos. Astfel vei fi cât se poate de sigur că unghiul va fi setat corect.
Unghiul lanțului trebuie să fie cât de drept posibil. Ideal ar trebuie să fie de 90 de grade, adică lanțul să fie paralel cadrului bicicletei tale. Astfel de ajustări însă nu pot fi făcute cu ochiul liber, de aceea un unghi între 80 și 90 de grade este perfect.
Limitele vitezelor
După ce setezi unghiul și înălțimea lanțului, este important să ajustezi limitele celei mai mari și mici viteze.
Pentru a face asta, începe cu viteza cea mai mică. Schimbă viteza la cea mai mică și poziționează lanțul pe ultimul pinion. După ce faci asta, setează șurubul ce limitează lanțul astfel încât lanțul să nu mai poată sări de pe acest pinion în cazul în care vei continua să rotești maneta din neatenție.
O procedură similară trebuie efectuată și pentru cea mai mare viteză pe care o deții. Schimbă lanțul pe cel mai mare pinion și setează șurubul astfel încât lanțul să nu poată sări pe pedalele tale.
După ce setezi cele două șuruburi, strânge-le bine și nu uita să controlezi din când în când starea în care se află. Unele modele de bicicletă țin să aibă șuruburi mai slabe sau necalitative care, după o anumită distanță parcursă, încep a se deșuruba singure.
Ajustări la schimbarea vitezelor
După ce ai îndeplinit toate ajustările de mai sus, este timpul să controlezi ceea ce ai făcut. Schimbă lanțul pe toți pinion și vezi cum se comportă. Ajustează înălțimea sau unghiul în dependență de faptul dacă se atinge lanțul de părțile bicicletei de care nu trebuie să se atingă, ajustează înălțimea sau unghiul.
Această etapă este extrem de importantă deoarece, deși o mică doză de frecare între două piese nu va face ca lanțul tău să sară, aceasta poate duce la completa-i deteriorare și eventuala rupere, de aceea fii extrem de atent și observă orice mică atingere dintre piesele care nu trebuie să se atingă și ajustează lanțul conform acestora.
Ulei
După ce toate ajustările mecanice au fost făcute și lanțul tău nu mai sare, este timpul să aplici o substanță lubrefiantă pe acesta. Aceasta nu numai că va face pedalarea mai ușoară dar va facilita schimbările vitezelor și alunecarea lanțului de-a lungul pinioanelor.
Un alt avantaj al uleiului este capacitatea acestuia de a scădea puterea de frecare a metalelor și mări longevitatea lanțului. În cazul în care ai un lanț scump din oțel sau titan, este cazul să îl tratezi regulat cu o porție de ulei de mașină sau orice alt lubrifiant ce poate fi folosit pentru componente metalice.
Concluzie
Căderea lanțului este una dintre cele mai des-întâlnite probleme la biciclete, ceea ce face ca bicicliștii să caute sfaturi trebuincioase oriunde și oricând. În cazul în care ești un începător fără mare experiență în ale ciclismului, acest articol îți va fi de folos.
Ai mai sus un ghid amănunțit despre ce trebuie să faci pentru a previne căderea deasă a lanțului și câteva motive principale care duc la apariția acestei probleme. Succes!