Skip to main content

Pe parcursul anilor, bicicletele devin din ce în ce mai răspândite în rândurile locuitorilor de oraşe mari, dar şi de sate sau oraşe mai mici, popularitate meritată din plin. Fiind un mijloc de transport total ecologic, bicicletele ajută nu doar la reducerea cantităţii de carbon emise în atmosferă, dar şi la prevenirea bolilor cardiace şi respiratorii prin intermediul popularizării sportului în mase. Datorită acestor calităţi, dar şi a popularităţii nemărginite, producerea anuală de biciclete a crescut până la 100 de milioane de exemplare anual, iar numărul total de biciclete asamblate şi folosite de-a lungul istoriei a trecut curajos peste 1 miliard.

Nu mereu însă bicicleta arăta la fel cum arată acum, pe parcursul istoriei sale de peste 600 de ani a suferit multe schimbări şi inovaţii care au transformat-o dintr-un mijloc de transport greu de manevrat şi neconfortabil într-un produs ce satisface cerinţele milioanelor de oameni ce îl folosesc.

Istoria bicicletelor

Potrivit unor mituri, prima schiță a unei biciclete datează încă din secolul al 16-lea şi aparţine marelui inventator italian Leonardo da Vinci, însă, datorită faptului că nu a fost găsit nici un prototip construit în mărime reală şi a provenienţei sinistre a schiţelor însăşi, istoricii din întreaga lume consideră că povestea primei biciclete inventate de Leonardo da Vinci nu este mai mult decât un mit.
O altă falsă primă invenţie a fost înfăptuită de doi constructori de căruţe, francezii Pierre şi Ernest Michaux, care au asamblat un prototip al bicicletei în anul 1861. Chiar dacă aceştia au inventat folosirea pedalelor ca forţă de tracţiune, nu se ştie exact dacă au fost primii care au făcut-o.
Bicicleta în starea în care o cunoaştem şi azi, a fost pentru prima dată asamblată de bărbatul german pe nume Baron Karl von Drais. Aceasta era construită în întregime din lemn şi folosea, în loc de pedale, o manetă ce punea în mişcare roata din faţă. Bicicleta avea capacitatea de a parcurge 13 kilometri în mai puţin de o oră şi cântărea 22 de kg.

11 Tipuri de bicicletă

Procesul de alegere a unei biciclete are un impact destul de mare asupra viitoare experienţe de exploatare a produsului achiziţionat. Datorită progresului tehnologic nemaipomenit înregistrat în ultimii 50-60 de ani, au fost inventate o varietate mare de bicilete ce slujesc diferitor cerinţe, de la parcurgerea traseelor montane şi a drumurilor deteriorate până la setarea noilor recorduri de viteză. Pentru a alege cea mai bună bicicletă pentru tine, este nevoie să analizezi cerinţele şi circumstanţele în care te afli şi să alegi, conform specificaţiilor tuturor tipurilor de biciclete, acel model care va satisface perfect toate nevoile tale. Pentru a putea face această alegere, trebuie să ştii câte ceva despre fiecare bicicletă, iar în următoarea parte a acestui articol, această informaţie poate fi asimilată cu succes.

Road bike


Road bike-urile sunt deseori deosebite de celelalte modele prind ghidonul cu mânere în formă de curbă, însă existe şi exemplare cu mânerele ce au o formă obişnuită. Tipul ghidonului folosit te ajută să menţii corpul într-o poziţie aerodinamică pentru a atinge viteze maxime alături de bicicleta ta. Datorită cadrului uşor bicicleta este perfectă pentru folosirea de zi cu zi, curse sau mari tururi cicliste.

Anvelopele mari şi subţiri îţi permit să pedalezi la o viteză destul de mare fără a depune o cantitate colosală de energie şi forţă. Dacă ai nevoie de o bicicletă ce îţi va permite să foloseşti cât mai raţional posibil forţa muşchilor tăi, să experimentezi cu poziţionarea mâinilor şi a corpului în timpul pedalării, cea mai bună variantă posibilă este road bike-ul.

Mountain bike (Bicicletă MTB)


Mountain bike-urile sunt dotate cu sisteme de frânare şi amortizare excelente pentru a minimiza riscurile la care se supune ciclistul în timpul trecerii traseelor de munte. Aceste biciclete sunt proiectate pentru a fi folosite în cele mai extreme condiţii, de aceea materialele care sunt folosite la construirea lor sunt de cea mai înaltă calitate.

De obicei aceste sunt echipate cu anvelope de 24 sau 29 de inch ce ajută la trecerea diferitor obstacole cum ar fi pietrele, rădăcinile sau noroiul, iar sistemul performant de amortizare absoarbe şocurile produse de drumul avariat pe care sunt folosite. O mare parte a deţinătorilor de mountain bike-uri le folosesc în oraş sau drumuri puţin avariate datorită confortului sporit asigurat de aceleaşi anvelope sau amortizoare.

Touring bike


Aceste biciclete sunt, în principiu, road bike-uri, cu câteva modificări ce fac parcurgerea drumurilor lungi mai confortabilă. Touring bike-urile sunt deseori echipate cu o mulţime de mici cârlige de care poţi ataşa bagaje, sticle cu apă, lumini, unelte. Cadrul acestor biciclete este deseori îndeplinit dintr-un material mai puternic pentru a suporta greutatea tuturor bagajelor suplimentare.

O particularitate unică a acestor biciclete este cadrul mai lung în comparaţie cu celelalte biciclete, datorită căruia biciclistul poate controla mai ușor bicicleta şi centrul de greutate a acesteia. De asemenea, frânele cu disc sunt deseori întâlnite în dotarea acestor biciclete datorită capacităţii acestora de a opri o greutate cu mult mai mare decât celelalte frâne disponibile pe piaţă.

Biciclete pliabile


O variantă perfectă pentru cei cu un spaţiu de stocare redus sau călătoresc destul de mult. Datorită faptului că bicicletele pliabile au capacitatea de a se micşora în mărimi, acestea pot fi uşor stocate în portbagajul unei maşini sau bărci, unele dintre ele chiar şi într-un rucsac mai încăpător. De asemenea, acestea pot fi duse cu uşurinţă în mână sau în metrou, iar pentru a continua călătoria pe bicicletă este nevoie doar să o strângi la loc.

De regulă acestea sunt dotate cu roţi de un diametru destul de mic, ceea ce le face mai puţin folositoare pe drumuri avariate, însă în oraş, acest tip de roţi va avea un impact pozitiv asupra experienţei de exploatare, ridicând considerabil coeficientul de manevrabilitate a bicicletei datorită centrului de greutate situat destul de aproape de pământ. De asemenea, şaua şi alte membre a bicicletei au o înălţime ajustabilă, ceea ce conferă un plus de confort la exploatarea acestora.

Track bike


Aceste biciclete sunt aproape mereu folosite de ciclişti profesionali ce se pregătesc sau participă la curse. Ideea principală a acestui tip de bicicletă este să antreneze forţa maximă a muşchilor de la picioare prin intermediul folosirii unei singure viteze ce nu permite deplasarea bicicletei fără ca biciclistul să pedaleze. Aceste modele pot fi folosite de persoanele pasionate de sport şi ciclism, dar care nu au intenţia de participa la vreo cursă de mare viteză, aceste biciclete fiind o metodă perfectă de a menţine în formă muşchii picioarelor.

Track bike-urile sunt dotate cu anvelope destul de subţiri şi sunt uşor de manevrat iar sistemul de frânare este destul de puternic pentru a opri bicicleta ce se deplasează cu o viteză destul de mare. Cadrul acesteia este confecţionat din materiale uşoare dar dure pentru a minimiza forţa folosită de ciclist spre a împinge mecanismul, iar ghidonul cu mânerele orientate în jos ajută, ca şi la road bike-uri, la menţinerea corpului într-o poziţie mai aerodinamică.

BMX


Acest tip de bicicleta este proiectat pentru a concura pe mici piste acoperite cu noroi,similare cu pistele ce se folosesc la cursele motocicletelor, de aici şi acronimul BMX ce se descifrează ca Bicycle Motor Cross. În aceste scopuri, bicicleta este dotată doar cu o singură viteză şi cu roţi de 20 de inch cu anvelope ce pot suporta drumurile noroioase sau avariate.

BMX-urile sunt ideale pentru oamenii ce vor să înveţe să facă trucuri pe bicicletă. Datorită cadrului construit cu scopul de a suporta sărituri şi şocuri de diferite puteri şi greutăţi, dar şi a faptului că este dotată doar cu o viteză şi posedă un centru de greutate destul de jos, acest tip de bicicletă este folosit doar în aceste scopuri de marea majoritate a lumii.

Bicicletă culcată


Acesta este un tip netradiţional de bicicletă datorită faptului că ciclistul este nevoit să stea aşezat pe scaun la nivelul pământului şi să pedaleze din acea poziţie. De obicei, acest tip de bicicletă are un cadru mai întins decât celelalte cu scopul de a crea spaţiu adiţional pentru ciclistul ce este nevoit să stea culcat în scaun şi dispune de o varietate de 2, 3 sau chiar 4 roţi ce îşi au poziţiile diferite în dependenţă de model.

Aceste biciclete sunt bune pentru drumuri lungi ce nu trebuie parcurse la o viteză foarte mare, deoarece, datorită poziţiei specifice a corpului, picioarele şi spatele nu vor obosi atât de repede, iar drumul va fi cu mult mai confortabil şi plăcut în comparaţie cu bicicletele obişnuite. De asemenea, pedalarea nu va fi atât de grea din această poziţie.

Cruiser


Biciclete ce sunt proiectate pentru plimbările la viteze joase prin cartier sau parc. Acestea sunt deseori folosite ca mijloace de transport în orașele mari şi aglomerate, dar şi în micile orăşele ce duc lipsa de transport public.

Cruiserele sunt mai mereu dotate cu o transmise ce conţine o singură treaptă, anvelope cu diametrul în jur de 26 de inch şi o şa destul de confortabilă ce îţi permite să te relaxezi şi să primeşti plăcere de la plimbare. Acest tip de biciclete este perfect pentru oamenii ce nu se grăbesc niciodată şi preferă plimbările în natură sau oraş.

Biciclete hybrid


Bicicletă ce îmbină în sine mai multe tipuri de biciclete:mountain bike, cruise şi road bike. Datorită roţilor mari şi a sistemului de suspensii, hybrid bike-urile pot fi folosite pe aproape orice drum, fie că este noroi, pietre sau asfalt. De asemenea, acestea sunt deseori echipate cu un sistem de frânare cu discuri ce asigură oprirea aproape instantă a mijlocului de transport la apăsarea manetei locate pe ghidon. Acestea se consideră ca fiind biciclete pentru acei oameni ce iubesc să îmbine mai multe tipuri de cerinţe într-o singură bicicletă, ceea ce le face destul de populare în mase.

Majoritatea hybrid bike-urilor sunt echipate cu lumini, cârlige pentru sticlă de apă şi alte accesorii utile, însă trebuie să realizaţi faptul că fiecare model este diferit şi trebuie să alegeţi în conformitate cu cerinţele şi nevoile personale.

Cyclocross bike


Aceste biciclete au fost proiectate spre a fi folosite la cursele extreme ce iau loc în munţi ori teren avariat, fiind nevoite să treacă diferite obstacole naturale cum ar fi noroi sau mlaştine. Un alt aspect al acestor curse este că ciclistul este nevoit să treacă bicicleta peste câteva obstacole cu propriile sale mâini.

Cadrele acestor biciclete, dar şi celelalte piese, sunt făcute din materiale extrem de uşoare şi foarte trainice, pentru a fi în stare să suporte întreaga cursă fără mari defecte. Anvelopele sunt de asemenea alese cu cea mai mare atenţie deoarece traseele cyclocross urilor pot trece pe drumuri atât pavate cât şi acoperite cu iarbă sau noroi, de aceea bicicletele trebuie să fie pregătite pentru orice situaţie.

Biciclete electrice

Acest tip de biciclete este relativ nou pe piaţă însă a câştigat inimile multor cumărători din întreaga lume. Datorită motorului electric cu care este dotat şi care este setat în aşa fel în care să ajute ciclistul la pedalare, bicicletele electrice au făcut viaţa mai uşoară celor care nu reuşesc să-și menţină forţa fizică pentru mult timp.

Bicicletele electrice sunt cel mai fiabil tip de biciclete deoarece pot fi folosite atât ca fiind o bicicletă obişnuită care necesită pedalare şi depunerea de forţă fizică, cât şi un mecanism de îţi poate uşura viaţa considerabil. Există o vastă varietate de biciclete electrice, de la road bike-uri până la track bike-uri, toate dotate cu un motor electric, de aceea trebuie să luaţi în considerare această oportunitate.

Conclusion

Acest articol a furnizat toată informaţia necesară spre a alege tipul ideal de bicicletă pentru fiecare persoană în parte. De la road bike până la bicicletele electrice, fiecare model îşi are farmecul şi caracterul propriu, nemaivorbind de scopul principal ce tinde să îl îndeplinească. Alegerea unei biciclete este un proces important atât pentru siguranţa cât şi pentru plăcerea pe care o vei primi de la drumul parcurs cu ea, de aceea trebuie luat în serios şi sfatul nostru constă în faptul că trebuie să analizezi circumstanţele în care te afli şi să raportezi fiecare tip de bicicletă la acestea pentru a găsi varianta perfectă pentru tine. Indiferent de ce bicicletă alegi, ai grijă să alegi acel model ce te satisface în întregime în toate aspectele.
Personal, consider că cea mai efectivă şi fiabilă alegere este bicicleta electrică deoarece, chiar dacă consideri că eşti destul de antrenat şi pregătit fizic pentru a îndura un drum lung pe bicicletă, niciodată nu poţi fi pregătit pentru un deal abrupt sau un drum prea anevoios, de aceea este necesar să ai posibilitatea de a primi un plus de putere de la motorul electric.

Dan Cernea

Dan Cernea

Sunt un ciclist semi-profesionist și ador acest sport. Am peste 20,000 km parcurși și am schimbat 12 biciclete profesioniste. Am lansat site-ul BikePro împreună cu doi prieteni ca să popularizăm ciclismul și să ajutăm începătorii în alegerea produselor de calitate.

Scrie un comentariu