Pentru a alege o bicicletă adaptabilă, care să-ți fie pe plac și pe care să o manevrezi ușor, este necesar să ții cont de componentele acesteia. Unul din elementele principale ale bicicletei este frâna. În funcție de tipul acesteia, are loc puterea de frânare și realizarea vitezi. La fel, este important să cunoști scopul pentru care procuri o bicicletă, întrucât, dacă acesta se rezumă la practicarea sporturilor extreme, frâna avea un rol major. În continuare, vom identifica avantajele și dezavantajelor tuturor sistemelor de frânare care există pe piață, relevând aspecte importante de proiectarea acestora în cadrul bicicletelor.
Prin urmare, la momentul actual cunoaștem următoarele tipuri de frână:
Frâne pe jante
Sunt incluse la o mare parte din biciclete. Totuși, acestea au și câteva defecte complexe, precum: defecțiunea jantei atunci când are loc frânarea; lipsa capacității de a folosi frâna în cazul în care janta este deteriorată; frânarea nesigură dacă janta este umedă sau plăcuțele frânei sunt ude (pe timp ploios sau pe timp de iarnă). La fel, un element important pentru acest tip de frâne este modularea. Aceasta reprezintă nivelul de modificare a forței de frânare în cazul schimbării presiunii de pe mâner. O mare parte din cicliști începători descriu modularea ca și un control al forței de frânare. În fond, cunoaștem mai multe tipuri de frâne pe jante:
Frâne cu cleme
Specialiștii consideră că acest timp de frâne va dispărea de pe piața bicicletelor, întrucât procedeul de procesare este unul anevoios. Totuși, încă mai întâlnim biciclete rutiere cu acest tip de frâne, care sunt utilizate de mulți cicliști.
Modul de funcționare a acestor frâne este destul de simplu și constă în: plăcile, care sunt în forma unor pârghii cu arc vor realiza o comprimare a jantelor și vor reduce viteza de rotație. În același timp cu acest fapt, pârghiile vor fi rotite împrejurul un indice comun și vor acționa spre un cablu de frânare, care este amplasat pe mâner.
Trebuie să indicăm și dezavantajele pe care le comportă frânele cu cleme. Astfel, acestea posedă o performanță de frânare simplistă, având distorsiuni; forța de frecare a plăcuțelor se întâmplă prea frecvent; prețul poate fi destul de mare; modularea obișnuită.
Frâne cantilevier.
Aceste frâne la fel reprezintă un model învechit, fiind utilizat pe vremuri în cadrul bicicletelor de munte/a mtb-urilor. Modul de funcționare a plăcuțelor este la fel de simplu ca și în cazul frânelor cu cleme, întrucât pârghiile sunt amplasate pe distanțierele de pe furcă.
Astfel, atunci când ciclistul apasă frâna de pe volan, cablul va tracționa pârghiile una spre alta, aplicând o presiune pe plăcuțele de pe jantă. Aceste frâne nu sunt eficiente, totuși putem menționa câteva avantaje. Frânele sunt ușor de întreținut, având o greutate minimală. Printre minusurile acestei frâne, menționăm că acestea sunt dotate cu o modulare obișnuită, nefiind posibilă colmatarea murdăriei. Atestăm acest tip de frâne la bicicletele mai ieftine, la cele pentru începători sau copii.
Frâne hidraulice pe jantă
Modul de funcționare a acestor frâne este diferit de frânele anterioare, fiindcă, în acest caz, nu vom atesta pârghii cu plăcuțe sau cabluri. Acestea funcționează altfel, și anume: în maneta de la frână se află un cilindru, iar când acesta e apăsat va transmite presiunea printr-o conductă specifică spre cilindrii de la frână, care sunt amplasați pe furcă. Cilindrii care sunt amplasați pe frână contactează placuțele într-o direcție verticală pe jantă, fapt ce formează frânarea. Un avantaj al acestor frâne îl constituie randamentul ridicat al frânării, care poate fi folosit pentru curse. Totuși, greutatea frânei este destul de mare, iar modularea comună nu vor oferi o utilizare a acestor frâne pe toate tipurile de bicicletă.
Frâne V-Brake
Frânele V-Brake sunt frecvent întâlnite la multe tipuri de biciclete. Frânele au același mode de funcționare ca și frânele cu consolă. Plăcuțele sunt așezate pe pârghii care se rotesc, care vor fi acționate de către o tiroliană. Deosebirea de frânele cu consolă constă în procedeul de amplasare a tirolinei de pârghii. Acest tip de frâne este foarte eficient, având o greutate redusă și sunt facil de întreținut. Modularea este progresivă, spre deosebire de variantele anterioare. De asemenea, frânele V-Brake sunt îmbunătățite prin sistemul de alimentare în paralele care permite obținerea unei uzuri uniforme a plăcuțelor și o frânare bună. Trebuie să menționăm că după procurarea acestei biciclete este necesar de reglat frâna și de verificat dacă aceasta funcționează corect înainte de a merge pe bicicletă.
Frânele pe tambur sunt asemănătoare cu cele din automobile. Plăcuțele sunt fixate în mod direct pe interiorul butucului din roată, apoi, fiind presate elementele care se rotesc, acestea, la rândul lor, produc reducerea vitezii. Frânele pe tambur sunt ușor și ieftin de întreținut. La fel, acestea sunt puternice și au un mecanism de lucru eficient. Totuși, frânele sunt destul de grele, fiind greu de reparat în condițiile de câmp și nu sunt suficient de durabile dacă le vei utiliza pe un drum dificil.
Frânele pe disc constituie cel mai frecvent tip de frâne întâlnit pe piață. Acestea sunt montate pe orice tip de biciclete, entry-level inclusiv. Frânele pe disc reprezintă o variantă modernizată a frânelor de la autovehicule și motociclete. Acestea includ un disc care se rotește și e amplasat pe butucul roții, un șublier care e fixat pe cadrul sau pe furcă și un cablu hidraulic care are funcția de a conecta mânerul de frână.
Acest tip de frâne are o performanță ridicată, chiar dacă jantele nu sunt într-o stare prea bună, acestea vor funcționa bine pe orice vreme și nu vor necesita o îngrijire ăn plus. Cunoaștem mai multe tipuri de frâne pe disc:
Frâne hidraulice pe disc.
Frânarea în acest caz se face de la mâner și ajunge la caliper prin intermediul unui lichid specific pentru a frâna, care se află într-un cilindru special ce posedă o presiune înaltă. Astfel, frânele funcționează odată ce vei apăsa maneta, cilindrul începe să preseze lichidul, fapt ce înseamnă că presiunea va acționa asupra plăcuțelor situate pe disc. Prin urmare, forța de la maneta sa va transmite la plăcuțe și va fi asigurată o modulare extraordinare.
Este necesar să identificăm și câteva dezavantaje ale acestui tip de frâne, printre care este faptul că bicicletele ce posedă aceste frâne sunt mai costisitoare, iar setările pot necesita elemente externe speciale, greutatea fiind complexă. La fel, aceste frâne pot avea scurgeri, necesitând o reparație specializată. În fond, frânele pe discuri hidraulice reprezintă o alegere bună în cazul unei biciclete de munte.
Frâne mecanice pe disc
În cazul acestor frâne se utilizează un cablu identic ca și la frânele V-Brake. Astfel, forța de frânare va fi transmisă în același mod. Totuși, denotăm unele dezavantaje: tensiunea din cablu; capacitatea cablului de a se bloca; modulare obișnuită. Totuși, posibilitatea reparației în condiții de câmp și prețul este mai redus decât în cazul frânelor hidraulice. Astfel, frânele mecanice constituie o alegere bună pentru bicicliști care nu vor să achite prea mult pentru a procura o bicicletă.
Frâne pe disc hibrid
Aceste frâne sunt destul de rar întâlnite, având o aplicare individuală. În acest caz, frânarea este transmisă prin intermediul unui cablu spre suport, care este situat în fragmentul hidraulic. Totuși, nu atestăm o serie mare de avantaje în cazul frânelor hibrid, iar costul este destul de mare.
Concluzie
În fond, odată ce ai ales tipul de bicicletă pe care urmează să îl procuri, este necesar să analizezi și sistemul de frânare pentru a evita neplăcerile posibil să apară în viitor. Astfel, dacă ești începător, poți opta pentru frânele V-Brake care sunt incluse de către mulți producători în marea parte a bicicletei. Iar dacă ești amator de sporturi extreme și petreci mult timp plimbându-te pe terenuri denivelate, frânele hidraulice constituie o alegere excelentă.